جن از دیدگاه قران و روایات و صاحبنظران
جاسم ثعلبی کارشناسی دینی و عربی مطالب زیر پایان نامه ی اینجانب می باشد و در مدت 8 ماه جمع آوری نمودم .
نويسندگان

      «وَإنّا مِنّا الّصالِحُونَ وَ مِنّا دُون ذلکَ کُنْا طََریْقٌ قِدداً» (1) کلمه ی «صلاح» به معنای شایستگی است ،در مقابل کلمه ی «طلاح»که به معنای ناشایستگی است ،و مراد از «دون ذلک »-به طوری که گفته شده –رتبه پایین تر ونزدیک تر به رتبه ی صالحان است .ولیکن آنچه به نظر ما ظهور دارد این است که :کلمه ی« دون »به معنای خیر است ،خواستند بگویند :بعضی از ما صالحند ،و بعضی دیگر غیر صالح.مؤید این ظهور جمله ی بعد است که می فرماید :«کُنّا طَرائق قدداً» ما دارای مسلک های متفرق بودیم و این عبارت بر تفرقه و تشتیت دلالت دارد.و کلمه ی« طرائق » جمع طریقه است که به معنای روش هایی است که مورد عمل واقع شده باشد و کلمه ی «قََدَدْ»«جمع وَقَدَ» است،که از مصدر «قَدْ» و به معنای قطعه است ،و اگر طرائق را به وصف قدد توصیف کرد ،به این مناسبت بود که هر یک از آن طریقه ها ی مقطوع از طریقه ی دیگر است،و سالک خود را به هدفی غیر هدف دیگری می رساند.(2)

     آن مفسری که کلمه ی «قدد» را به راه های متفرقی تفسیر کرده برگشت کلامش به همین معناست.

     معنای  آیه این است که :بعضی از ما صالحان بالطبع هستند و بعضی غیر صالحند و ما در مذاهب مختلف بودیم (بنابراین فی در تقدیر بگیریم)و یا صاحب مذاهب مختلف بودیم (بنابراین کلمه ی ذوی را تقدیر بگیریم)و یا ما خودمان مثل راه های بریده از هم هستیم ،که هر کدام از یکجا سر در می آورد (بنابراینکه جمله ی استعلره باشد).

    «وَإنّا ظَنَنّْاأنْ لَنْ نُعْجِزْ اللهِ فی الارضِ وَ لَنْ نَعْجِزهُ هُرَباً»(3)

   در اینجا کلمه ی «ظَنَّ» که «ظَنَنّْآ» ماضی آن است به معنای علم یقین است ،و مناسب تر آن است که مواد از اینکه گفتند«لَنْ نُعْجِزْ الله فی الارض ِ...» این باشد که نمی توانیم در زمین از راه فساد و در ارض جلو خواست خدا را بگیریم،و او را عاجز سازیم،و نگذاریم نظامی که در زمین جاری کرده جاری شود.

    

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)   سوره ی جن ،آیه 11

(2)   مجمع البیان فی تفسیر القرآن،ج10،ص371

(3)   سوره ی جن ،آیه 12

(4)   مجمع البیان ،ج10،ص371

 

      چون فساد خود آنان هم اگر محقق شود ،تازه یکی از مقدرات خود خداست ،نه اینکه خدا را عاجز ساخته باشند ،و نیز مراد از جمله «وَ لَنْ نُعْجِزهُ هَرَباً» این باشد که اگر خدا بخواهد ما را دستگیر کند نمی توانیم از چنگ او بگریزیم ،و او نتواند به ما دست یابد.(1)  

    بعضی از مفسرین گفته اند: معنای جمله ی اول این است که ما تا چندی که در زمین هستیم نمی توانیم خدا را عاجز سازیم .و معنای جمله ی دوم این است که نمی توانیم به آسمان بگریزیم ،در نتیجه معنای آیه این است که نه در زمین می توانیم خدا را عاجز کنیم و نه در آسمان لیکن خواننده خود می داند که این معنا درست نیست.(2)   «وَإنّا لَمّا سَمِعْنا الهُدی أمَنّا بِهِ فَمَنْ یُومِنْ بِرَبّهِ فَلا یُخافُ بُخْسَاً وَ لا رَهِقاً»(3)

   منظور از کلمه ی «هُدی» قرآن است به این اعتبار که متضمن هدایت است ،و کلمه ی «بُخْسْ» به معنای نقص است ،اما نه هر نقصی،بلکه نقص بر سبیل ظلم ،وکلمه ی «رهق» به معنای فراگرفتن و احاطه کردن ناملایمات به انسان است.و حال معنای آیه این است که : ما وقتی قرآن را که کتاب هدایت است شنیدیم ،بدون درنگ ایمان اوردیم ،برای اینکه هرکس به قرآن ایمان بیاورد ،در حقیقت به پروردگار خود ایمان آورده و هر کس به پروردگار خود ایمان بیاورد دیگر ترس ندارد ،نه ترس از نقصان در خیر ،که مثلاً خدا به ظلم ،خیر او را ناقص کند،و نه ترس از اینکه ،مکروه احاطه اش کند چنین کسی چرا عجله نکند و بدون درنگ ایمان نیاورد و در اقدام بر ایمان آوردن تردد کند که مثلاً نکند ایمان بیاورم و دچار بخس و رهق شوم.

«وَإنّا مِنّا المِسْلِمونَ وَ مِنّا القاسِطونَ فَمَنْ أسْلَمْ فَأولئکَ تَحَروا رَشَداً»(4) مراد از کلمه ی «مسلمون» این است که ما تسلیم امر خداییم ،پس «مسلمون» کسانیند که امر تسلیم خدا کردند ،و هر چه بخواهد و دستور دهد مطیع او هستند.

 

  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)   مجمع البیان ،ج10،ص371

(2)   تفسیر کشاف،ج4،ص627

(3)   سوره ی جن،آیه 13

(4)   سوره ی جن،آیه ی 14

[ ۱۳٩٠/۸/۳٠ ] [ ۱٠:٤٩ ‎ب.ظ ] [ جاسم ثعلبی ]
درباره وبلاگ

لیسانس دینی و عربی × نویسنده و محقق و دارای جند کتاب چاپ شده ×فرهنگی و شاعر به زبانهای عربی و فارسی می باشم . در این روز سعید عید الله/ مرا در خلوتی تنها سپردند/ نه فرزندی کنارم شد نه همدم/ کجا رفتند و تنهایم نمودند/ دلم لبریز گشت از دست یاران/ زمان و حاسدان از من ربودند/ خدایا کس ندارم جز به فریاد/ هزاران قصه و شعری سرودند/ تویی دارم و گویم التماست/ بگیر این روح تا خاکش فزودند/ شنیدم بی وفایی در میان نیست/ ولیکن جز وفا داران نبودند/ بکلاریوس فی اللغه العربیه × کاتب و محقق × و ناشر کتب اشعارفی الغه العربیه و الفارسیه × مدرس دبسک جوز من شعرک ولا تکتب لی من هجرک ولک ناسی الگلب ضچرک اضنک مشتبه چنک مو انه الضعت منک اذا ما عرفتنی اسمک کفنی ارجوک من شرک ابشرنک ولک تهلک عشر اسنین لو تکتب اسهرنک اذا اتحب اشعاری اهوای یومیه ادزلک اذا تذکر حبیک دوم دگللی من هو انه خل ابوسنک × من اشعار جاسم امحمد حسانی www.shereno.ir/17130 اینجانب جاسم ثعلبی دارای مدرک کارشناسی دینی و عربی از هفت سالگی عاشق شعر وادبیات فارسی و عربی گشتم. از جمله کتاب های چاپ شده عبارتند از: 1- اصوات الریفیه نابعه من العمه والمچریه 2-کتاب سوالف و حزورات مجالس اهلنه 3- کتاب دیوان الثعلبی الحسانی 4- کتاب نفحات الساریه نابعه من العمه و المچریه 5-ابو ذیات الحسانی الساری 6-فی رثاء عطاشه کربلا 7- حب و محبه 8- العاب اطفال قریة العمه 9- دیوان الغرام 10- الامثال و الحکم الحسانی الساری می باشند. از جمله کتابهای به زبان فارسی عبارتند از : 1-گنجینه ی شعر نوای جنوب 2-جن از دیدگاه قران وروایات و نویسندگان این کتاب رساله ی اینجانب در ضمن خدمت اهواز می باشد 3-کتاب طنین شبهای کارون 4- کتاب نوای زندگی 5- کتاب نوای کرخه 6- کتاب غرش کرخه و کارون 7- کتاب فرشته ی جنوب که کار مشترک با شاعر فریال منصوری 8-کتاب گذر گاه طوفانی 9- کتاب نم نم باران 10-کتاب نیم نگاه 11-کتاب اخرین دیدار 12-امثال و حکم 13-مدرسه عشق 14-پایتخت تنهایی 15- لب تشنگان کربلا 16- نغمه های شط نیسان 17- درد انتظار 18- طلوع فجر /سروده های انقلاب 19-نغمه های هور العظیم 20-دیار غربت 21-ترانه های بهار خوزستان 22-غزل های حسانی ساری 23-کلبه ی شادیها 24- گمشده 25- دیدار در ماه 26- ماه تابان کتب نامبرده ی فوق سر نوبت تایید برای چاپ می باشند. تنوع در اشعارم با حضورم در صحنه های زندگی مشهود است وتنهایی را دوست دارم و بیشتر اشعارم در تنهایی می سرایم. با توجه به درخواست دوستان در حال حاضر در یکی از نواحی اموزش و پرورش شهرستان اهواز انجام وظیفه می نمایم و در پست های مختلفی خدمت نمودم. اکثر اشعارم با چشم می بینم و به زبان شعر در می اورم. www.jasemsalabi.persianblog.ir www.jasemsalaby.persianblog.ir www.jasemhasani.persianblog.ir www.jasem1340.blogfa.com www.jasem. ehsanhasani15@yahoo.com
امکانات وب

mouse code|mouse code

كد ماوس