جن از دیدگاه قران و روایات و صاحبنظران
جاسم ثعلبی کارشناسی دینی و عربی مطالب زیر پایان نامه ی اینجانب می باشد و در مدت 8 ماه جمع آوری نمودم .
نويسندگان

  تا اینجا سخد از مطلبی بود که از قرآن مجید در باره ی این موجودات ناپیدا استفاده می شود که خالی از هرگونه خرافه و مسائل غیر علمی است ، ولی می دانیم مردم عوام و ناآگاه خرافات زیادی در باره ی این موجود ساخته اند که با عقل و منطق جور در نمی آید ، و به همین جهت یک چهره خرافی و غیر منطقی به این موجود داده که وقتی کلمه ی جن گفته می شود مشتی خرافات نیز با آن تداعی می شود از جمله اینکه آنها را با اشکال غریب و عجیب و وحشتناک ،و موجوداتی دم دار و سم دار ، موذی و پر آزار ،کینه توز و بدرفتار که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ در یک نقطه ی خالی ،خانه هایی را به آتش کشند و موهومات دیگری از این قبیل در حالی که اگر موضوع وجود دارد ،جن از این خرافات پیراسته شود، اصل مطلب کاملاً قابل قبول است چرا که هیچ دلیلی بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما می بینیم ، نداریم بلکه علماء و دانشمندان علوم طبیعی می گویند موجوداتی را که انسان با حواس خود می تواند درک کند ، در برابر موجوداتی که با حواس قابل درک نیستند ناچیز است.(1)

     این نکته نیز قابل توجه است که جن گاهی بر یک مفهوم وسیعتر اطلاق می شود که انواع موجودات ناپیدا را شامل می گردد ، اعم از آنها  که دارای عقل و درکند و آنهایی که عقل و درک ندارند ، حتی گروهی از حیوانات که با چشم دیده می شوند و معمولاً در لانه ها پنهانند ، نیز در این معنی وسیع وارد است.(2)

    شاهد این سخن روایاتی است که از پیامبر (ص) نقل شده است که فرموده: « خلق الله الجن خمسة اصناف: صنفٌ کالریح فی الهواء و صنفٌ حیّات و صنفٌ عقارب و صنفٌ حشرات الارض و صنفٌ کبنی ادم علیهم الحساب و العقاب» (3)

  « خداوند جن را پنج صنف آفریده است . صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا) و صنفی به صورت مارها ،و صنفی به صورت عقرب ها و صنفی حشرات زمینند ، و صنفی ار آنها مانند انسانند که بر آنها حساب و عقاب است» (3)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)   تفسیر نمونه ج25،ص156

(2)   تفسیر نمونه ، ج25،ص156

(3)   سفینة البحار ،ج1،ص186 (ماده ی جن)

 

 

 

 

 

 با توجه به این روایت و مفهوم گسترده آن ، بسیاری از مشکلاتی که در روایات و داستانها در مورد جن گفته می شود ، حل خواهد شد . مثلاً در بعضی از روایات از امیر مؤمنان علی (علیه السلام) می خوانیم که فرموده: ( لا تشرب الماء من ثلمة الاناء و لا من عروته فأن الشیطان یقعد علی العروة و الثلمة» (1)

    از قسمت شکسته ی ظروف و طرف دستگیره ی آن آب نخورید زیرا شیطان ، روی دستگیره ، و قسمت شکسته می نشیند.

 

    با توجه به اینکه «شیطان» از «جن» است و با توجه به اینکه جای شکسته ی ظرف ، و همچنین دسته ی آن محل اجتماع انواع میکروبهاست .(2)

 

    بعید به نظر می رسد که «جن و شیطان» به «مفهوم عام» این گونه موجودات را نیز شامل می شود هر چند معنی خاصی دارد که به موجودی است که دارای فهم و شعور و مسئولیت و تکلیف است.

 

  روایت در این زمبنه بسیار است.(3)

 

   پروردگارا : در آن روز که جن و انس در دادگاه عدل تو حاضر می شوند و بدکاران همگی از کرده ی خود پشیمانند ما را در سایه لطفت قرار ده .

   خداوندا : دامنه ی ملک تو وسیع و گسترده است و معلومات و معرفت ما محدود ما را از لغزشها و خطاها و داوری به غیر حق مصون و محفوظ دار

   با الها : مقام پیامبرت آنقدر والاست که دعوت او را علاوه بر انسانها پریان نیز اجابت کردند ما را در زمره ی مؤمنان به دعوت او را راهنمایی ده .(4)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)    کتاب کافی ،ج6،ص385،حدیث 5

(2)    کتاب کافی ،ج6،ص385،حدیث 5

(3)    کتاب کافی ،ج6،ص385،حدیث 5

(4)    تفسیر نمونه ،ج25،ص157

 

 

[ ۱۳٩٠/۸/۳٠ ] [ ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ ] [ جاسم ثعلبی ]
درباره وبلاگ

لیسانس دینی و عربی × نویسنده و محقق و دارای جند کتاب چاپ شده ×فرهنگی و شاعر به زبانهای عربی و فارسی می باشم . در این روز سعید عید الله/ مرا در خلوتی تنها سپردند/ نه فرزندی کنارم شد نه همدم/ کجا رفتند و تنهایم نمودند/ دلم لبریز گشت از دست یاران/ زمان و حاسدان از من ربودند/ خدایا کس ندارم جز به فریاد/ هزاران قصه و شعری سرودند/ تویی دارم و گویم التماست/ بگیر این روح تا خاکش فزودند/ شنیدم بی وفایی در میان نیست/ ولیکن جز وفا داران نبودند/ بکلاریوس فی اللغه العربیه × کاتب و محقق × و ناشر کتب اشعارفی الغه العربیه و الفارسیه × مدرس دبسک جوز من شعرک ولا تکتب لی من هجرک ولک ناسی الگلب ضچرک اضنک مشتبه چنک مو انه الضعت منک اذا ما عرفتنی اسمک کفنی ارجوک من شرک ابشرنک ولک تهلک عشر اسنین لو تکتب اسهرنک اذا اتحب اشعاری اهوای یومیه ادزلک اذا تذکر حبیک دوم دگللی من هو انه خل ابوسنک × من اشعار جاسم امحمد حسانی www.shereno.ir/17130 اینجانب جاسم ثعلبی دارای مدرک کارشناسی دینی و عربی از هفت سالگی عاشق شعر وادبیات فارسی و عربی گشتم. از جمله کتاب های چاپ شده عبارتند از: 1- اصوات الریفیه نابعه من العمه والمچریه 2-کتاب سوالف و حزورات مجالس اهلنه 3- کتاب دیوان الثعلبی الحسانی 4- کتاب نفحات الساریه نابعه من العمه و المچریه 5-ابو ذیات الحسانی الساری 6-فی رثاء عطاشه کربلا 7- حب و محبه 8- العاب اطفال قریة العمه 9- دیوان الغرام 10- الامثال و الحکم الحسانی الساری می باشند. از جمله کتابهای به زبان فارسی عبارتند از : 1-گنجینه ی شعر نوای جنوب 2-جن از دیدگاه قران وروایات و نویسندگان این کتاب رساله ی اینجانب در ضمن خدمت اهواز می باشد 3-کتاب طنین شبهای کارون 4- کتاب نوای زندگی 5- کتاب نوای کرخه 6- کتاب غرش کرخه و کارون 7- کتاب فرشته ی جنوب که کار مشترک با شاعر فریال منصوری 8-کتاب گذر گاه طوفانی 9- کتاب نم نم باران 10-کتاب نیم نگاه 11-کتاب اخرین دیدار 12-امثال و حکم 13-مدرسه عشق 14-پایتخت تنهایی 15- لب تشنگان کربلا 16- نغمه های شط نیسان 17- درد انتظار 18- طلوع فجر /سروده های انقلاب 19-نغمه های هور العظیم 20-دیار غربت 21-ترانه های بهار خوزستان 22-غزل های حسانی ساری 23-کلبه ی شادیها 24- گمشده 25- دیدار در ماه 26- ماه تابان کتب نامبرده ی فوق سر نوبت تایید برای چاپ می باشند. تنوع در اشعارم با حضورم در صحنه های زندگی مشهود است وتنهایی را دوست دارم و بیشتر اشعارم در تنهایی می سرایم. با توجه به درخواست دوستان در حال حاضر در یکی از نواحی اموزش و پرورش شهرستان اهواز انجام وظیفه می نمایم و در پست های مختلفی خدمت نمودم. اکثر اشعارم با چشم می بینم و به زبان شعر در می اورم. www.jasemsalabi.persianblog.ir www.jasemsalaby.persianblog.ir www.jasemhasani.persianblog.ir www.jasem1340.blogfa.com www.jasem. ehsanhasani15@yahoo.com
امکانات وب

mouse code|mouse code

كد ماوس