جن از دیدگاه قران و روایات و صاحبنظران
جاسم ثعلبی کارشناسی دینی و عربی مطالب زیر پایان نامه ی اینجانب می باشد و در مدت 8 ماه جمع آوری نمودم .
نويسندگان

 

   و از ذیل آیه که با «فاء»تفریع فرموده«فَمَنْ....» و ذیل آیه را متفرع بر همه ی مطالب گذشته نموده ،استفاده می شود که جنیان خواسته اند بگویند از امروز هر کس از ما بخواهد در آن نقطه های قبلی آسمان به گوش بنشیند ،تیر های شهابی را می یابد که از خصوصیّاتش این است که تیر اندازی در کمین دارد.(1)

 

     در نتیجه از مجموع دو آیه این خبر به دست می آید که :جنّیان به یک حادثه ی آسمانی بر خوردارند ،حادثه ای جدید که مقارن با نزول قرآن و بعثت خاتم الانبیاء (صلوات الله علیه) رخ داده و آن عبارت از این است که با بعثت آن جناب ،جنّیان از تلقی اخبار غیبی آسمانی و استراق سمع برای به دست آوردن آن ممنوع شده اند.

 

    در اینجا به استدلال عجیبی از بعضی از مفسرین بر می خوریم ،و آن این است که این دو آیه رد بر کسانی است که معتقدتد داستان رجم شیطان ها از آسمان ،قبل از بعثت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم بود ،و آنچه بعد از بعثت رخ داده پر شدن آسمان از نگهبان است .(2)

      چون فرموده «مُلِئَتْ حَرْساً » و این جمله دارد و ظهور دارد در اینکه اصل نگهبانان در آسمان بوده اند . آنچهبعد از بعثت رخ داده پر شدن آسمان از نگهبانان است و نیز جمله ی :«وَنَقْعُدْ مِنْها مَقاعِد للسمعِ» ظهور دارد در اینکه ما در آسمان بعضی از نشیمنگاه ها را خالی از حارس و شهب می یافتیم ،و امّا امروز جای خالی نیست ،همه جا پر شده ، به طوری که در هر نقطه بنشینی برای استراق سمع شهابی را در کمین می بینی.(3)  

    [این استدلال همانطوری که گفتیم عجیب است ،برای اینکه اگر این دو آیه می خواستند از پر شدن آسمان از حارسان و زیاد شدن عدد آنان به حّدی که جای خالی در آن نمانده خبر دهد، باید نفی را متوجه شنیدن از تمامی نقاط کند، در قبال وضع گذشته که جنیان می توانستند در بعضی نقاط بنشینند ،و اسرار را  بشنوند ،نه  اینکه  نفی   را

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)   تفسیر قرطبی ،ج19،ص11

(2)   تفسیر المیزان،علامه طباطبایی،ج20،ص66

(3)    تفسیر المیزان ،ج20،ص66

متوجه  صرف شنیدن کند ،و ما می بینیم در آیه ی شریفه «فَمَنْ یَسْتَمِعْ الان یَجِدْ لَهُ شَهاباً رَصَداً» (1) سخنی از همه نقاط و بعضی نقاط نگفته ،تنها فرموده: هر کس از جنّیان بخواهد چیزی بشنود شهابی را در کمین می بیند.

    بر فرض قبول کنیم که از این عبارت نفی کلی استفاده شود و می خواهد سمع را علی الاطلاق نفی کندو همین مقدار در نفی کلی کافی باشد ،لیکن همینکه می دانیم غرض خبر دادن از پرشدن آسمان از حارسان است ،با اینکه قبلاً بعضی از نقاطش خالی بوده و همچنین اینکه جمله ی «فَمَنْ یَسْتَمِع .....» (2) را مقید کرد به قید «الان»خود دلیل بر این است که امر جدیدی در باره ی رجم جن داده ،و آن امر جدید این است که جنّیان را از تمامی نقاط رجم می کنند ، واز بگوش نشستن آنان به طور مطلق جلو گیری می شود ،در حالی که قبلاً اینطور نبوده ،و آنها می توانستند در بعضی از نقاط استراق سمع کنند ،و کسی جلو گیری ننماید، و این مقدار برای اثبات ادعای مدعی کافی است.

   و باید این را هم متوجّه بود که مفاد آیه رخ دادن رجم جن به وسیله ی شهاب رصد است ،نه پیدایش اصل شهاب آسمانی پس این اشکال وارد نیست که کسی بگوید شهابها قبل از زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و نزول قرآن هم بودند ،چون آنچه از قرآن استفاده می شود این است که در عهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)این حادثه رخ داد، که شیطانها به وسیله شهاب رجم شدند ،و قرآن در هیچ موردی متعرض اصل شهابها نشده ،و ما در اول سوره صافات هم مطالبی مربوط به این بحث ایراد کردیم.

   «وَإنّا لا نَدْری أشرارید  بِمَنْ فی الارض إمْ اراد بِهِمْ رَبّهُمْ رَشَداً»(3) کلمه ی «رَشَدَ» با-دو فتحه –و کلمه ی «رُشْدْ»-با ضمه و سکون شین به معنای رسیدن به واقع است ،بر خلاف کلمه ی «غی» که به معنای خلاف آن است ،و نکره آوردن «رَشَداً» برای این است که بفهماند خدای تعالی نوع خاصی از رشد برای آنان خواسته .و اینکه جنّیان گفتند ما نمی دانیم آیا خدای تعالی شر اهل زمین را خواسته یا رشد آنان را ،برای جهل و تحیری است که نسبت به مسأله (4)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)   سوره ی جن ،آیه  ی 9

(2)   مجمع البیان ،ج10،ص369

(3)   سوره ی جن،آیه 10

(4)   تفسیر المیزان، ج20، ص67

 

     

 رجم و جلوگیری از اطلاع یافتن شیطانها از اخبار آسمانی داشته اند ،چیزی که هست این مقدار را فهمیده بودند که این حادثه که در آسمان رخ داده ،مربوط به اهل زمین است ،حال یا برای خیر آنان است و یا شر آنان ،اگر خدای تعالی از پدید آوردن این حادثه خیر اهل زمین را خواسته باشد قطعاً آن خیر یک نوع هدایت و سعادت اهل زمین خواهد بود ، به همین جهت در شق دوم احتمال خود که جا داشت بگویند«ویا خیر ایشان را»گفتند«و یا رشد ایشان را »مؤید این معنا جمله ی «أو اراد بِهِم رَبّهِّمْ ....» (1) است که اشعار به رحمت و عنایت دارد.

 

    جنّیان در این کلام خود فاعل اراده ی رشد را ذکر کردند ولی در جانب شر فاعل را ذکر نکردند و نگفتند:أشَرُّ اَرادَ بِمَنْ فی الارضْ»(2)  بلکه فعل اراد را به صیقه ی مجهول آوردند ،تا هم رعایت ادب را نسبت به خدای تعالی کرده باشند و هم فهمانده باشند خدای تعالی شر کسی را نمی خواهد ،مگر خود انسان کاری کرده باشد که مستحق شر خدایی شده باشد.(3)

 

 

 

 

 

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1)   سوره ی جن آیه ی 10

(2)   سوره ی جن آیه ی 10

(3)   تفسیر المیزان ،علامه طباطبایی،ج20،ص67

[ ۱۳٩٠/۸/۳٠ ] [ ۱٠:٥٥ ‎ب.ظ ] [ جاسم ثعلبی ]
درباره وبلاگ

لیسانس دینی و عربی × نویسنده و محقق و دارای جند کتاب چاپ شده ×فرهنگی و شاعر به زبانهای عربی و فارسی می باشم . در این روز سعید عید الله/ مرا در خلوتی تنها سپردند/ نه فرزندی کنارم شد نه همدم/ کجا رفتند و تنهایم نمودند/ دلم لبریز گشت از دست یاران/ زمان و حاسدان از من ربودند/ خدایا کس ندارم جز به فریاد/ هزاران قصه و شعری سرودند/ تویی دارم و گویم التماست/ بگیر این روح تا خاکش فزودند/ شنیدم بی وفایی در میان نیست/ ولیکن جز وفا داران نبودند/ بکلاریوس فی اللغه العربیه × کاتب و محقق × و ناشر کتب اشعارفی الغه العربیه و الفارسیه × مدرس دبسک جوز من شعرک ولا تکتب لی من هجرک ولک ناسی الگلب ضچرک اضنک مشتبه چنک مو انه الضعت منک اذا ما عرفتنی اسمک کفنی ارجوک من شرک ابشرنک ولک تهلک عشر اسنین لو تکتب اسهرنک اذا اتحب اشعاری اهوای یومیه ادزلک اذا تذکر حبیک دوم دگللی من هو انه خل ابوسنک × من اشعار جاسم امحمد حسانی www.shereno.ir/17130 اینجانب جاسم ثعلبی دارای مدرک کارشناسی دینی و عربی از هفت سالگی عاشق شعر وادبیات فارسی و عربی گشتم. از جمله کتاب های چاپ شده عبارتند از: 1- اصوات الریفیه نابعه من العمه والمچریه 2-کتاب سوالف و حزورات مجالس اهلنه 3- کتاب دیوان الثعلبی الحسانی 4- کتاب نفحات الساریه نابعه من العمه و المچریه 5-ابو ذیات الحسانی الساری 6-فی رثاء عطاشه کربلا 7- حب و محبه 8- العاب اطفال قریة العمه 9- دیوان الغرام 10- الامثال و الحکم الحسانی الساری می باشند. از جمله کتابهای به زبان فارسی عبارتند از : 1-گنجینه ی شعر نوای جنوب 2-جن از دیدگاه قران وروایات و نویسندگان این کتاب رساله ی اینجانب در ضمن خدمت اهواز می باشد 3-کتاب طنین شبهای کارون 4- کتاب نوای زندگی 5- کتاب نوای کرخه 6- کتاب غرش کرخه و کارون 7- کتاب فرشته ی جنوب که کار مشترک با شاعر فریال منصوری 8-کتاب گذر گاه طوفانی 9- کتاب نم نم باران 10-کتاب نیم نگاه 11-کتاب اخرین دیدار 12-امثال و حکم 13-مدرسه عشق 14-پایتخت تنهایی 15- لب تشنگان کربلا 16- نغمه های شط نیسان 17- درد انتظار 18- طلوع فجر /سروده های انقلاب 19-نغمه های هور العظیم 20-دیار غربت 21-ترانه های بهار خوزستان 22-غزل های حسانی ساری 23-کلبه ی شادیها 24- گمشده 25- دیدار در ماه 26- ماه تابان کتب نامبرده ی فوق سر نوبت تایید برای چاپ می باشند. تنوع در اشعارم با حضورم در صحنه های زندگی مشهود است وتنهایی را دوست دارم و بیشتر اشعارم در تنهایی می سرایم. با توجه به درخواست دوستان در حال حاضر در یکی از نواحی اموزش و پرورش شهرستان اهواز انجام وظیفه می نمایم و در پست های مختلفی خدمت نمودم. اکثر اشعارم با چشم می بینم و به زبان شعر در می اورم. www.jasemsalabi.persianblog.ir www.jasemsalaby.persianblog.ir www.jasemhasani.persianblog.ir www.jasem1340.blogfa.com www.jasem. ehsanhasani15@yahoo.com
امکانات وب

mouse code|mouse code

كد ماوس